بررسی استفاده از صکوک استصناع در تامین مالی مسکن

پایان نامه
چکیده

خلا حاصل از حذف اوراق قرضه و قابلیت عقود اسلامی برای طراحی ابزارهای مالی متنوع، اندیشمندان مسلمان را به فکر طراحی ابزارهای مالی اسلامی انداخت، بطوری که در مدت زمان کوتاهی انواعی از ابزارهای مالی اسلامی طراحی گردید. این پایان نامه در صدد است یکی از این ابزارها را که براساس قرارداد استصناع طراحی شده، تبیین کند. در این ابزار، وزارتخانه ها، شهرداری ها، شرکت های دولتی و خصوصی که درصدد احداث یا توسعه پروژه خاصی چون احداث مسکن به صورت انبوه هستند و اعتبار مالی لازم برای انجام آن را به صورت نقد ندارند، با استفاده از اوراق(صکوک) استصناع، به احداث پروژه اقدام می کنند و قیمت آن را طبق زمان بندی معینی می پردازند، مدلهای عملیاتی گوناگونی برای انتشار اوراق استصناع طراحی شده است که از آن جمله می توان به اوراق استصناع موازی، استصناع و اجاره به شرط تملیک، استصناع و اجاره عادی و استصناع و اجاره عادی با اختیار فروش اشاره نمود. هر کدام از مدلهای مذکور معایب و مزایایی داراست که پایان نامه حاضر به بررسی معایب و مزایای این اوراق و معرفی مدلهای جدید اوراق استصناع و فروش اقساطی، اوراق استصناع با کوپن و استصناع موازی با قابلیت تبدیل به سهام خواهد پرداخت.

منابع مشابه

ارزیابی استفاده از صکوک استصناع برای تامین مالی پروژه های شهری به همراه رتبه بندی مدلهای موجود صکوک استصناع با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (ahp)

کمبود ابزارهای مالی و لزوم توسعه ابزارهای مالی یکی از مهمترین مسائل در حوزه ابزارهای تامین مالی است که در کشورهای مسلمان و بازارهای اسلامی بدلیل عدم قابلیت استفاده از اوراق قرضه ، بواسطه ربوی بودن، نمود بیشتری دارد. در این پژوهش انواع مدلهای عملیاتی اوراق صکوک استصناع را مورد کاوش قرارداده و با تحلیل محتوا و بررسی ویژگیهای اوراق استصناع ضمن معرفی مدل ترکیبی «صکوک استصناع و اجاره با اختیار خرید...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده مدیریت و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023